The exhibition presents three exhibition tutorials.
[ Tutorial 1 ]
1: Perceive the movement you generate.
2: Observe the emerging visual phenomena.
3: Examine the transformations on the surface and inside, and investigate the spatial connections.
4: Discern the repetitions, transformations, inherent rules and orders, and time accumulation.
5: Contemplate independent roles and their interconnected relationships.
6: Retrace and doubt the decisions and conclusions.
7: Concentrate on the interplay between the state of action and reaction.
8: Speculate on the intersection of thoughts and senses.
9: Navigate the tension between reason and emotion.
10: Expand the scope of interpretation.
11: Question how sincerity and truthfulness manifest.[ Tutorial 2 ]
Melancholy jealousy, a bit of contempt, and unalloyed chaste bliss…
For those that possess a worldly beauty
— Thomas Mann, <Tonio Kröger>Ecstasy, despair and a sense of hovering anxiety…
For those we love and long forAffection, wonder, and a quiet anticipation…
For the inevitably destinedPrecariousness, a faint hope, and subtle relief…
For the oughts and the yet-to-comeSacredness, profound dignity, and reverence…
For those that resonate in silenceFantasy and desire, earnest desperation, and a sense of duty…
For those that we covetBittersweet detachment, and a certain sense of liberation…
For those who part and fade awayA sense of loss, romantic and regressed nostalgia, then a mourning…
For those that have past[Tutorial 3]
Steps for transforming paper from a surface to a form
1: Observing the Material Properties
• Fiber size and arrangement
• Strength and texture
• Interaction with water (Absorption rate)
• Compressibility and expandability2: Fiber Adjustment
• Cutting and grinding pulp
• Adjusting fiber length
• Mixing and combining different types of fibers3: Moisture Management
• Controlling water permeability
• Managing drying time
• Fixing shapes while wet4: Using Molds
• Accuracy, deformability, and adhesiveness of the mold
• Flat shapes, three-dimensional forms, organic shapes
• Material injection, compression, and demolding5: Classification and Mixing of Colors
• Natural color of the material
• Sorting and mixing colors
• Changes in brightness, saturation, and hue
• Color changes before and after drying6: Drying and Fixation
• Controlling density
• Natural drying vs. artificial drying
• Preventing shrinkage7: Surface Processing
• Engraving
• Polishing: Sanding (grit size of sandpaper)
• CharringSean Jun Yeon (b. 1991) works through physically demanding production processes, transforming the inherent material properties and rearranging particles to achieve the distinctive visual textures, forms, and resolutions of his works. He examines the structural characteristics of paper, to uncover the order within its surface and interior and meticulously calibrate it. The artist controls the tensions and intersections that emerge in relation to space and orchestrates a sculptural balance. He received his Bachelor of Architecture from Cornell University in 2015, and has held a solo exhibition, S, M, L, XL (Shower, 2024).
Jisoo You (b.1999) captures the possibility of the unknown substance submerged beneath that which is familiar, to dismantle the meaning assigned to her subjects, and turn them around for us. This begins by viewing objects in a distance from their preconceived notions. Through layers of illusions, the artist attempts to empty or transform their substance, and express their inner mystery. She received her BFA from the School of the Art Institute of Chicago in 2022. Her work has been shown in group exhibitions at Real World (White Noise, 2024), Arabesque N.2 (Everything, 2023), and A woman with a baguette. Another one. (Ruschwoman, 2022).
«Tutorial»전은 총 세개의 관람 제안서를 제공한다.
[ 튜토리얼 1 ]
1: 스스로 움직임을 생산하여 감지해 본다.
2: 활성화되는 시각적 현상에 주목해 본다.
3: 표면과 내부의 변화를 응시하며 공간적 관계를 탐색해 본다.
4: 반복과 변형, 내재된 규칙과 순서, 축적된 시간을 유추해 본다.
5: 독립적 역할과 상호적 관계를 숙고해 본다.
6: 내려진 판단과 결정을 되짚고 의심해 본다.
7: 작용과 반작용이 일어나는 상태에 집중해 본다.
8: 사고와 감각의 교차점을 추측해 본다.
9: 이성과 감정 사이의 균형을 모색해 본다.
10: 해석의 범위를 확장해 본다.
11: 발현하는 진정성과 진실성의 양상에 대해 의문을 제기해 본다.[ 튜토리얼 2 ]
세속적이며 아름다운 것들에 대한..
우울한 질투와 조금의 경멸, 그리고 순결한 행복감.
— 토마스 만, <토니오 크뢰거>사랑하고 갈망하는 것들에 대한..
환희와 절망, 부유하는 불안감.필연적으로 마주하게 되는 것들에 대한..
애틋함과 낯선 경이로움, 조용히 움트는 기대감.아직 도래하지 않은 것들에 대한..
불투명한 질문 속 긴장감.
희미한 희망과 미세한 안도감.
고요함 속에서 울림을 만드는 것들에 대한...
신성함, 깊은 숙연함과 경외감.
소유하고 싶은 것들에 대한...
환상과 욕망, 간절함, 한편에 자리한 의무감.
아련히 멀어지는 것들에 대한...
아쉬움과 냉정함, 그리고 일종의 해방감.
회상하는 것들에 대한...
낭만적이면서도 퇴행적인 그리움, 복기되는 상실감.[ 튜토리얼 3 ]
종이를 면에서 부피로 변형하는 방법
1: 물성 관찰
• 섬유의 크기와 배열
• 강도와 질감
• 물과의 소통성 (흡수율)
• 압축성, 확장성
2: 섬유 조절
• 펄프 절단 및 분쇄
• 섬유 길이 조정
• 다종 섬유 혼합과 결합
3: 수분 관리
• 물의 투수성 조절
• 건조 시간 제어
• 젖은 상태에서 형태 고정
4: 형틀 사용
• 형태의 정확성, 변형성, 점착성
• 평면형, 입체형, 유기적 형태
• 재료 주입, 압축, 탈형
5: 색의 분류 및 배합
• 재료 고유의 색
• 색의 분류 및 혼합
• 색의 명도, 채도, 온도의 변화
• 건조 전후의 색 변화
6: 건조 및 고정화
• 밀도 조절
• 자연 건조 vs. 인공 건조
• 수축 방지
7: 표면 가공
• 각인
8: 연마
• 샌딩 (사포의 굵기)
• 그을림션준연(b.1991)은 신체적으로 도전적인 제작 과정을 통해 재료의 고유한 물성을 변형하고, 입자들을 재배치하여 특유의 시각적 질감, 형태, 해상도를 구현하는 방식으로 작업한다. 작가는 종이의 구조적 특성을 깊이 탐구하며, 표면과 내부에 내재된 질서를 발견하고 이를 정밀하게 조율한다. 또한, 공간과의 관계 속에서 나타나는 대립과 교차를 제어하며 조형적 균형을 만들어낸다. 작가는 2015년 코넬대학교에서 건축학과 학사 과정을 마치고, 개인전 «S, M, L, XL,»(샤워, 2024)를 개최하였다.
유지수(b. 1999)는 익숙함 속에 숨겨진 낯선 가능성을 포착하여 대상의 본질적 의미를 비틀거나 해체하는 작업을 이어왔다. 이는 고정된 인식에서 벗어난 시각으로 대상을 바라보는 것에서 시작되며, 작가는 중첩된 환영을 통해 그 실체를 지우거나 내재된 신비를 드러낸다. 작가는 2022년 시카고 예술대학에서 학사 과정을 마치고, «Real World»(화이트노이즈, 2024), «Arabesque N.2»(Everything, 2023), «A woman with a baguette. Another one.»(Ruschwoman, 2022) 등의 단체전에 참여하였다.